Czas trwania nauki – 2 lata (4 semestry) tryb stacjonarny wieczorowo (3 dni w tygodniu)
WYMAGANIA PSYCHOFIZYCZNE I POSTAWY WŁAŚCIWE DLA ZAWODU
Cechy psychofizyczne:
- zrównoważone reakcje emocjonalne,
- zdolność do swobodnego i spontanicznego nawiązywania kontaktu z dzieckiem,
- zdolność tolerancji,
- wrażliwość uczuciowa,
- wrażliwość estetyczna,
- uzdolnienia artystyczne i manualne,
- zamiłowanie do pracy z dzieckiem,
- spostrzegawczość,
- zrównoważenie, wytrwałość, cierpliwość.
Przeciwwskazania zdrowotne:
- wzrok – ślepota, znaczne osłabienie wzroku, jaskra, krótkowzroczność postępująca, daltonizm,
- słuch – głuchota, niedosłyszenie,
- aparat mowy – bezgłos, trwałe wady artykulacyjne (seplenienie, mowa nosowa), jąkanie,
- skóra – wszelkie skłonności do uczuleń, trwałe zmiany chorobowe,
- układ kostno-stawowy – skrzywienie kręgosłupa II i III stopnia, płaskostopie II i III stopnia, szpotawość stóp, zwichnięcie stawów biodrowych, wady rąk,
- układ nerwowy – zaburzenia równowagi, epilepsja, drgawki, omdlenia, zawroty głowy, niedowłady, zaburzenia psychiczne, psychopatie, charakteropatie, trwałe nałogi z objawami somatopsychicznymi,
- sprawność manualna – ułomność, zniekształcenie szczególnie rąk, kalectwo,
- pozostałe układy – ciężkie wady i uszkodzenia,
- inne – nosicielstwo zarazków chorób jelitowych.
O przydatności do zawodu ostatecznie decyduje uprawniony lekarz.
Z procesu pracy wynikają bloki programowe:
- Wychowanie dziecka, którego celem jest przekazanie rzetelnej wiedzy dotyczącej: rozwoju i wychowania dziecka, ukształtowanie umiejętności z zakresu stymulowania i kierowania rozwojem dziecka, metodyki pracy z małym dzieckiem prawidłowo rozwiniętym oraz z zaburzeniami i odchyleniami od normy rozwojowej.
- Pielęgnowanie dziecka, którego celem jest przekazanie słuchaczom wiedzy dotyczącej opieki nad dziećmi oraz ukształtowanie umiejętności pielęgnowania dziecka zdrowego, chorego i rekonwalescenta w żłobku i domu małego dziecka.
- Wychowanie techniczne i artystyczne. Celem tego bloku jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności, które będą wykorzystywali zarówno w bezpośredniej pracy z dziećmi, jak i w pracach przygotowawczych (przygotowanie pomocy dydaktycznych np. lalek do teatrzyku) oraz przy dekoracji i urządzaniu sal zabaw dziecka i pomieszczeń żłobka, domu małego dziecka. W bloku tym słuchacze zdobywają również wiedzę muzyczną i umiejętności wykorzystania w pracy z dzieckiem muzyki, piosenki, instrumentu.
- Promowanie zdrowia. Celem tego bloku jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę dotyczącą promowania zdrowia oraz ukształtowanie umiejętności promowania zdrowia i pedagogizacji rodziców.
Celem nauczania wychowującego w szkole policealnej kształcącej opiekunki dziecięce jest:
- dostarczenie pełnej, nowoczesnej i rzetelnej wiedzy niezbędnej do rozumienia problemów rozwojowych dziecka oraz z zakresu zastosowania różnych metod i technik pracy z małymi dziećmi,
- dostarczenie rzetelnej i nowoczesnej wiedzy humanistycznej niezbędnej do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym, opóźnionym w rozwoju i przewlekle chorym,
- ukształtowanie niezbędnych w zawodzie cech osobowościowych i postaw,
- ugruntowanie zasad etyki zawodowej,
- ukształtowanie postaw twórczych, kultury osobistej, poczucia estetyki, poszanowania człowieka i pracy.
Podstawowym zadaniem opiekunki dziecięcej jest wszechstronne wychowanie dziecka, zadanie te określają podstawowe miejsca pracy. Zalicza się do nich głównie:
- żłobki,
- domy małego dziecka.
Poza tym, opiekunki dziecięce znajdują zatrudnienie:
- w rodzinnych domach dziecka,
- w sanatoriach,
- w oddziałach szpitalnych,
- w przedszkolach (pierwsza grupa wiekowa),
- u osób prywatnych w kraju i zagranicą.
Treści kształcenia służą ukształtowaniu umiejętności manualnych (jak wykonać zadanie), jak i intelektualnych (rozumieć, oceniać, wyciągać wnioski). Zmieniająca się w kraju sytuacja społeczna, położenie dużego nacisku na wychowanie młodego pokolenia, zmuszają do wykształcenia pracowników zdolnych do podjęcia zadań w nowej rzeczywistości.
Przedmioty obowiązujące na kierunku:
- Podstawy prawa i działalności gospodarczej,
- Język obcy zawodowy,
- Podstawy psychologii, pedagogiki i socjologii,
- Pierwsza pomoc w zagrożeniach zdrowia i życia,
- Propedeutyka zdrowia,
- Anatomia i fizjologia człowieka,
- Język migowy,
- Teoretyczne podstawy pielęgnowania dziecka,
- Teoretyczne podstawy wychowania dziecka,
- Teoria wychowania muzycznego,
- Teoria wychowania artystycznego,
- Pracownia pielęgnacji dziecka,
- Pracownia wychowania dziecka,
- Wychowanie dziecka przez literaturę i muzykę,
- Wychowanie artystyczne dziecka,
- Opieka nad dzieckiem,
- Podstawy przedsiębiorczości (dla uczniów, którzy na wcześniejszym etapie nauki nie realizowali tych zajęć).