OPIEKUNKA DZIECIĘCA

Czas trwania nauki – 2 lata (4 semestry) tryb stacjonarny wieczorowo (3 dni w tygodniu) 

WYMAGANIA PSYCHOFIZYCZNE I POSTAWY WŁAŚCIWE DLA ZAWODU

Cechy psychofizyczne:

  • zrównoważone reakcje emocjonalne,
  • zdolność do swobodnego i spontanicznego nawiązywania kontaktu z dzieckiem,
  • zdolność tolerancji,
  • wrażliwość uczuciowa,
  • wrażliwość estetyczna,
  • uzdolnienia artystyczne i manualne,
  • zamiłowanie do pracy z dzieckiem,
  • spostrzegawczość,
  • zrównoważenie, wytrwałość, cierpliwość.

Przeciwwskazania zdrowotne:

  • wzrok – ślepota, znaczne osłabienie wzroku, jaskra, krótkowzroczność postępująca, daltonizm,
  • słuch – głuchota, niedosłyszenie,
  • aparat mowy – bezgłos, trwałe wady artykulacyjne (seplenienie, mowa nosowa), jąkanie,
  • skóra – wszelkie skłonności do uczuleń, trwałe zmiany chorobowe,
  • układ kostno-stawowy – skrzywienie kręgosłupa II i III stopnia, płaskostopie II i III stopnia, szpotawość stóp, zwichnięcie stawów biodrowych, wady rąk,
  • układ nerwowy – zaburzenia równowagi, epilepsja, drgawki, omdlenia, zawroty głowy, niedowłady, zaburzenia psychiczne, psychopatie, charakteropatie, trwałe nałogi z objawami somatopsychicznymi,
  • sprawność manualna – ułomność, zniekształcenie szczególnie rąk, kalectwo,
  • pozostałe układy – ciężkie wady i uszkodzenia,
  • inne – nosicielstwo zarazków chorób jelitowych.

O przydatności do zawodu ostatecznie decyduje uprawniony lekarz.

Z procesu pracy wynikają bloki programowe:

  • Wychowanie dziecka, którego celem jest przekazanie rzetelnej wiedzy dotyczącej: rozwoju i wychowania dziecka, ukształtowanie umiejętności z zakresu stymulowania i kierowania rozwojem dziecka, metodyki pracy z małym dzieckiem prawidłowo rozwiniętym oraz z zaburzeniami i odchyleniami od normy rozwojowej.
  • Pielęgnowanie dziecka, którego celem jest przekazanie słuchaczom wiedzy dotyczącej opieki nad dziećmi oraz ukształtowanie umiejętności pielęgnowania dziecka zdrowego, chorego i rekonwalescenta w żłobku i domu małego dziecka.
  • Wychowanie techniczne i artystyczne. Celem tego bloku jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności, które będą wykorzystywali zarówno w bezpośredniej pracy z dziećmi, jak i w pracach przygotowawczych (przygotowanie pomocy dydaktycznych np. lalek do teatrzyku) oraz przy dekoracji i urządzaniu sal zabaw dziecka i pomieszczeń żłobka, domu małego dziecka. W bloku tym słuchacze zdobywają również wiedzę muzyczną i umiejętności wykorzystania w pracy z dzieckiem muzyki, piosenki, instrumentu.
  • Promowanie zdrowia. Celem tego bloku jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę dotyczącą promowania zdrowia oraz ukształtowanie umiejętności promowania zdrowia i pedagogizacji rodziców.

 

Celem nauczania wychowującego w szkole policealnej kształcącej opiekunki dziecięce jest:

  • dostarczenie pełnej, nowoczesnej i rzetelnej wiedzy niezbędnej do rozumienia problemów rozwojowych dziecka oraz z zakresu zastosowania różnych metod i technik pracy z małymi dziećmi,
  • dostarczenie rzetelnej i nowoczesnej wiedzy humanistycznej niezbędnej do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym, opóźnionym w rozwoju i przewlekle chorym,
  • ukształtowanie niezbędnych w zawodzie cech osobowościowych i postaw,
  • ugruntowanie zasad etyki zawodowej,
  • ukształtowanie postaw twórczych, kultury osobistej, poczucia estetyki, poszanowania człowieka i pracy.

Podstawowym zadaniem opiekunki dziecięcej jest wszechstronne wychowanie dziecka, zadanie te określają podstawowe miejsca pracy. Zalicza się do nich głównie:

  • żłobki,
  • domy małego dziecka.

Poza tym, opiekunki dziecięce znajdują zatrudnienie:

  • w rodzinnych domach dziecka,
  • w sanatoriach,
  • w oddziałach szpitalnych,
  • w przedszkolach (pierwsza grupa wiekowa),
  • u osób prywatnych w kraju i zagranicą.

Treści kształcenia służą ukształtowaniu umiejętności manualnych (jak wykonać zadanie), jak i intelektualnych (rozumieć, oceniać, wyciągać wnioski). Zmieniająca się w kraju sytuacja społeczna, położenie dużego nacisku na wychowanie młodego pokolenia, zmuszają do wykształcenia pracowników zdolnych do podjęcia zadań w nowej rzeczywistości.

Przedmioty obowiązujące na kierunku:

  • Podstawy prawa i działalności gospodarczej,
  • Język obcy zawodowy,
  • Podstawy psychologii, pedagogiki i socjologii,
  • Pierwsza pomoc w zagrożeniach zdrowia i życia,
  • Propedeutyka zdrowia,
  • Anatomia i fizjologia człowieka,
  • Język migowy,
  • Teoretyczne podstawy pielęgnowania dziecka,
  • Teoretyczne podstawy wychowania dziecka,
  • Teoria wychowania muzycznego,
  • Teoria wychowania artystycznego,
  • Pracownia pielęgnacji dziecka,
  • Pracownia wychowania dziecka,
  • Wychowanie dziecka przez literaturę i muzykę,
  • Wychowanie artystyczne dziecka,
  • Opieka nad dzieckiem,
  • Podstawy przedsiębiorczości (dla uczniów, którzy na wcześniejszym etapie nauki nie realizowali tych zajęć).